sobota 17. května 2014

Chyceni v síti 1 - Trocha historie

Narodil jsem se do úplně jiného světa než je ten, ve kterém žiji! A nejen narodil! Já jsem v tom jiném světě vyrůstal, byl jsem v něm nějak vychováván a formován. Jenže vývoj nezastavíš! A že to byl fofr,jakým se svět kolem mně měnil!

Mladším čtenářům bych chtěl objasnit pár skutečností.
Když mi bylo 15, neměla většina lidí ani svou pevnou linku. Kdykoli jsem chtěl někomu něco sdělit, musel jsem za ním jít, nebo mu poslat dopis. Trochu rychlejší formou bylo poslat telegram, který ale vyšel poměrně draho a jeho doručení do malých obcí bez místní pošty trvalo také až 24 hodin. Když jsem chtěl zavolat svojí mamce z Prahy do vesničky Štědrá do práce, musel jsem spojení objednat na meziměstské ústředně a čekat i několik hodin než mi zavolají a spojí nás.
Svůj první soukromý telefon jsem měl v roce 1989 a byla to tzv. podvojná linka. To znamenalo, že když telefonoval soused, měl jsem obsazeno i já a naopak.

Ve stejném roce jsem viděl první telefax. Měli jsme ho v práci, kam ho kdosi přivezl z Vídně. Na tehdejší dobu to byla super mašina! Měla 40 pamětí, časované odesílání zpráv i paměť na zprávy, které přišly ve chvíli, kdy v zařízení chyběl papír.

V roce 1993 jsem viděl první počítač. Kamarádka si ho přivezla z Německa. Fungoval pod DOSem a k žádné síti připojený nebyl. Ale fascinoval mě!

O rok později jsem se seznámil s digitální telefonní ústřednou Harris. Ta už dokázala evidovat i účtovat hovory, spojovat je na jméno i bez znalosti linky a měla i voicemail.

Někdy v té době jsem měl zapůjčený takový speciální počítač pro nevidomé. Měl jen brailskou klávesnici, ale obyčejná se k němu dala připojit. Mluvil takovým zvláštním elektronickým hlasem. Paměť byla 44 KB a na disketu se vešlo 792 KB. Tehdy jsem se poprvé připojil k tzv. BBSce, na které byly ke stažení časopisy pro nevidomé uživatele. Stažení jednoho čísla 100+1 trvalo po telefonní lince cca 18 minut. Ato bylo jen 100 KB textu!

Eureka A4 - počítač pro nevidomé  k

Až ve svých 30i letech jsem vlastnil něco, čemu už se opravdu dalo říkat počítač. Na internet jsme se připojovali přes telefonní linku tzv. dial-up modemem. Kdo ty doby pamatuje, ví, jak bylo k vzteku, když vám spadlo stahování nějakého souboru a vy jste se museli znovu připojit. První myslím čtvrthodina připojení vás totiž vyšla draho. Mělo to ale tu výhodu, že si člověk před připojením rozmyslel, co na internetu chce. Pak počkal na 18:00, kdy bylo spojení levnější a hurá na síť. Ze své vlastní zkušenosti i z hovorů s přáteli vím, že jakmile jste se odpojili, napadlo vás něco, co jste ještě chtěli přečíst, nebo stáhnout.

Když jsme se v r. 2001 přestěhovali do našeho současného bytu, měl jsem nesmírnou radost především z toho, že je tu kabelovka a tudíž rychlejší, celodenní, paušálem účtovaný a proto svobodný internet! Od té doby se připojení několikrát zlevnilo a mnohonásobně zrychlilo.

Proč tady o té historii píšu? V úvodu jsem zmínil několik otázek. Jedna z nich byla, jestli dokážeme vychovávat děti ke správnému používání internetu, když nás samotné v tom nikdo nevedl a nevede. Musím s lítostí říct, že počítač v mnoha mně známých rodinách funguje stejně jako i televize coby prostředek, jak dítě zabavit, aby neotravovalo s něčím jiným. Nesetkal jsem se s tím, že by nějací rodiče vysvětlili svému potomkovi, jak počítač vlastně funguje, co a kde se dá na internetu dohledat, jak se na něm chovat bezpečně, kam nechodit, co o sobě neuvádět. Vidím-li nějaké dítě kolem deseti let věku u PC nebo tabletu, je většinou na Facebooku, kde hraje nějaké hry, nebo na Youtube, kde si pouští písničky a filmy. To sice není nebezpečné, ale je to to maximum, které lze dítěti na síti nabídnout?

Bohu díky nemám za žádné dítě odpovědnost. Ono je dost těžké kontrolovat sám sebe! Trávím u počítače hodně času. Můžu asi říct, že většinou nějak užitečně, ale určitě to neplatí vždycky.

A co vy?

4 komentáře:

  1. Je to skoro jako nakukovat do pravěku nebo aspon do muzea - tolik se toho změnilo, okolo i v nás! V noci v posteli nakupujeme, domlouváme a na poslední chvíli rušíme schůzky - kolik věcí víme příliš rychle, z první ruky, než se stihnou ustálit a vytáčíme se nebo radujeme nad nimi:)
    A taky se můžeme spolu modlit, sledovat své osudy, pomáhat si - na dálku!
    Internet je dobrý sluha, ale zlý pán! Snívali jsme o tom být v jednom kuse na netu připojení aspon mobilem, aby nám něco neuteklo, jsme nervózní, když chvilku nefunguje, ač tam nic momentálně nepotřebujeme - z užitečného nástroje, místa plného informací se nám net stal vzduchem! Teď naopak občas sním o chvílích bez něj!
    Ale ať nekončím nějak zdeptaně, internet mi přináší strašně moc možností a jsem za ně ráda!
    Ale taky chápu, jak nás moc rozmazluje, jsme míň s lidma, spousta mladých propadne virtuálním vztahům a ve své zranitelnosti zbytečně trpí. Těch závislých na hrách a ruletách je mi obzvlášť líto.
    Hop jinam - moc se mi líbí e-knihy! Šetří mi práci se skenováním.
    Mohla bych psát spoustu minut a plout mezi plusy a mínusy! Musíme zrát a učit se s novinkama zacházet! Není to zrovna hračka, ale to zkoumání, bádání... budování nových blogů, například! Těší mě to!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mohl bych psát spoustu hodin! Internet toho opravdu strašně moc přináší, ale otázkou je, jak jsme schopní to "moc" zvládnout. Dodnes se učím! Teprve před třemi dny jsem odstranil ze svého RSS výběru články ze serveru Novinky.cz. O tom ještě pouvažuji v dalších dílech, jak si udržet určitou hygienu, duševní zdraví a jak brát z netu jen to, co opravdu potřebuju. Taky bych rád napsal něco o tom, že tuhle síť tvoříme my všichni. Její obsah je tedy i na nás. Mám v hlavě fůru myšlenek a bojím se, že je ani v mnohadílném seriálu nedokážu dost dobře vyjádřit.
      Díky za komentář!

      Vymazat
  2. Musím říct, že u nás v rodině se dlouho žádné takové technické vymoženosti nepoužívaly. Měli jsme jen pevnou linku, první mobil si koupil taťka cca v r. 2003. Zhruba o dva roky později dostal brácha (to mu bylo 14) počítač, takový starý, jen na hry, víc tam ani dělat nešlo. Zanedlouho ho pak zničil. O tři roky později jsem já dostala notebook, ale internet byl u nás doma zaveden až o rok později, tedy až v roce 2009. Z našeho okolí jsme byli asi poslední. Rodiče si pak počítač koupili zhruba ve stejné době.
    Ve škole jsem měla k internetu přístup už dřív, někdy na přelomu roku 2006/2007 mi byl zapůjčen školní notebook, abych se s ním začala učit pracovat. Ale musím přiznat, že mě to k němu nijak zvlášť netáhlo, výhody a nevýhody internetu jsem začínala objevovat až mnohem později.
    Jako dítě jsem se dokonce odmítala k nějakému počítači byť jen přiblížit, a bála jsem se taťkův mobil vzít do ruky. Vůbec jsem těmhle věcem nerozumněla a nezajímaly mě, možná spíš trochu děsily.

    Doteď mám potíže přijmout nějakou technickou novinku, jsem jednu věc schopná používat do té doby, než přestane úplně fungovat, a pak teprve si zvykám na novou. Proto ještě stále nemám Iphone ani žádný jiný dotykový telefon, když pořád funguje má stará dobrá Nokie.


    Jinak nedávno jsem na internetu našla ukázky různých starých hlasových výstupů a jsem upřímně ráda, že jsem s nima nikdy nemusela pracovat. Kolikrát jsem ani nerozumněla, co to jako přesně říká. Ale tehdy to bylo určitě super, ta možnost najednou poslepu moct pracovat s počítačem.

    Často přemýšlím nad tím, jak to jednou budou mít moje děti s těmahle věcma. Nepřeju si, aby už v pěti letech měly svůj vlastní notebook/Iphone/cokoliv dalšího. S tou představou se neumím srovnat a vůbec se mi nelíbí, že dnes už to tak děti často mají. Jenže jak docílit toho, aby pak moje děti nebyly za absolutní outsidery, když všichni okolo tyhle věci mít budou? Lze z nich vůbec vychovat natolik silné osobnosti, aby se bez toho obešly?
    Asi jsem příliš konzervativní a divná, ale i když jsem za technický pokrok ráda a oceňuju jeho přínos, stále v něm vidím i spoustu negativ.
    Každopádně vážně zajímavé téma k zamyšlení. Díky, žes o tom začal psát.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Super komentář! Moc díky! Já jsem opak tebe. Miluju technické novinky a kdyby bylo dost peněz, jistě bych věděl, jak je zase utratit. Ale ta negativa opravdu existují. Co hlavně chci tímhle seriálem článků říct je, že nás nikdo na nic takového nepřipravil, nikdo nás pořádně neučil a tak je dneska síť plná lidí, kteří jen tak bezcílně klikají, rozesílají řetězové maily, hrají hry na FB a zvou k nim všechny své přátele a případně občas něco někde koupí. Znám mnoho lidí, kterým internet náramně slouží, ale znám i takové, kterým v podstatě ničí život. Snad nějak brzy vyplodím další díl. Tentokrát nemám problém o čem psát, ale o čem nepsat, aby se to do jednoho článku vešlo.

      Vymazat

Komentáře na tomto blogu nejsou moderovány. Každý, kdo napíše svůj názor slušně, je vítán! Příspěvky obsahující vulgarizmy, urážející něčí rasu, politické, nebo náboženské přesvědčení budou smazány. Díky za reakce!