sobota 24. května 2014

Chycení v síti 6 - Neustále online

V minulém díle jsem psal o Facebooku. I když je to asi nejznámější ze všech sítí, já mám čím dál tím víc rád Twitter. Jeho výhodou i nevýhodou je, že zprávy - tzv. tweety - mají omezenou délku na 140 znaků. Pamatujete ještě na dobu, kdy mobily neuměly napsat delší smsku než 160 znaků? Twitter mi toto období občas připomene. Někdy bych rád tweetnul něco delšího, na druhou stranu jsem ale rád, že toto omezení nutí člověka napsat jen to podstatné a formulovat tweet tak, aby ho sledující lidé pochopili. Ohromnou výhodou Twitteru také je, že rozhodnete-li se někoho sledovat, on nemusí sledovat vás. Jako informační zdroj je tedy Twitter rozhodně lepší, výstižnější a přehlednější než Facebook. Bonusem pro mě rozhodně je i to, že na Twitteru vás nikdo nezve ke hrám a že tato síť není tak často využívána dětmi. Účet na Twitteru lze propojit s Facebookem, takže cokoli tweetnete, objeví se i na vašem FB. Pro ty z vás, kdo používáte k připojení na internet mobil, je zajímavé i to, že Twitter je mnohem méně náročný na přenos dat než Facebook.


Znáte Foursquare? To je trošku zvláštní síť. Jejím hlavním smyslem je práce s vaší polohou a objekty ve vašem okolí. Začal jsem tuhle aplikaci používat, protože mi jako zrakově postiženému vlastně pomáhá orientovat se na místech, kde to neznám. Uživatelé Foursquare se mohou stát přáteli, stejně jako na FB. Pak mají možnost sledovat, kde a kdy se jejich přítel tzv. checknul a jestli k tomu napsal nějaký komentář. Jste-li ve městě, kde to neznáte a hledáte nějakou restauraci, s Foursquare ji určitě najdete. Většinou u ní bude i nějaký komentář, který napsal uživatel, co navštívil ten podnik před vámi. Netvrdím, že hodnocení bývají objektivní, ale orientovat se podle nich dá. Většina firem má uveden i telefon, otevírací dobu a případně další základní info. Znám lidi, kteří se checkují na každé autobusové stanici, v každém obchodě a dokonce i doma. Nevím, jestli jim dochází, že data o jejich pohybu jsou zneužitelná. Foursquare můžete propojit s účty na Twitteru i Facebooku a své tipy na zajímavá místa sdílet na těchto sítích.
 Já jsem používání téhle aplikace docela omezil. Za každý check-in získáte totiž nějaké body, za určitý počet bodů pak odznáčky. Na to už jsem asi starý, abych informace o svém pohybu vyměnil za virtuální odznáček.


Jsem i na Google plus, ale moc ho nevyužívám a proto o této síti psát dál nebudu.


ICQ, Skype, Viber, Whatsapp, KakaoTalk..... Tam všude funguju. Každý z mých přátel používá některou z těchto komunikačních služeb, já se jen přizpůsobuji. Možná řeknete, že nejde o sítě, ale podle mně ano. Pokud něco umožňuje ostatním vidět váš online stav, nabízí přesílání fotografií a hlasových zpráv v reálném čase, pak je to síť.
Poslední dobou se vývojáři mobilních aplikací snaží, abyste byli neustále online. Nejnovější verze Skype vás ukazuje ve stavu online, i když na vašem mobilu není zapnutá. Totéž dělá i Facebook Messenger a řeknu vám, že mě to hodně štve! Rád jsem pro druhé dostupný, rád si popovídám nebo pochatuju, ale chtěl bych si určovat dobu, kdy na to mám náladu. Přátelům z jiných časových pásem občas nedojde, že v Evropě spíme a tak mi u hlavy cinkne nějaká ta zpráva ve tři v noci. A kdyby jen cinkla! Protože špatně vidím na display mobilu, používám program VoiceOver, který rovnou zprávu na obrazovce začne číst. Možných řešení je několik. Vypnout na noc wifi v iPhonu, přepnout ho do režimu letadlo, vypnout zvuky i mluvení. Všechno to mi ale z nějakého důvodu nevyhovuje, takže online zůstávám 24/7/365.

Jde mi vážně na nervy, že kohosi napadlo synchronizovat všechny Skype zprávy na všech vašich zařízeních. Příjde-li tedy nějaký ten chat, přečtu si ho na iPhonu a odpovím na něj. Později vezmu do ruky Samsung a ono je to tam taky. Když pak zapnu PC, Skype mi ukazuje nepřečtené zprávy. Ach jo!

Vítám všechny možnosti, jak být ve spojení s přáteli z celého světa. Jak jsem psal výše, rád bych si občas dopřál oddych a online nebyl. Bohužel to dost dobře nejde. Buďme rádi, že máme nástroje, které nás spojují rychle, levně a kdykoli to potřebujeme. Jako na téměř všem i na těchto sítích může člověk získat závislost. Přestože je používám opravdu dost, na diagnózu to snad ještě není. Jak jste na tom vy?

Hodně dobrých chat zpráv vám přeje Tygr!

3 komentáře:

  1. Ze všech vypsaných sítí mám jen skype, nic víc. O Twitteru jsem taky uvažovala, ale pořád mi přijde zbytečné si ho zakládat, byl by to pro mě nepochybně další žrout času, který si nemůžu dovolit. Foursquare mi donedávna přišel jako absolutní nesmysl, ale uznávám, že má své výhody. Najít takhle nějakou nejbližší restauraci či kavárnu je fajn věc, která by se mi sem tam hodila, když například někam dojedu a zjistím, že osoba, s níž jsem se měla sejít, ještě spí, a mám tak dost volného času. Ale stejně mě to nepřesvědčilo si ho založit. Pořád si říkám, co je komu potom, kde se zrovna nacházím. Ten, kdo to chce vědět, se mě zeptá přímo, a ten zbytek to vědět nemusí. Stejně tak ani mě nezajímá, kdo se kdy a kde checknul.
    Zbytek sítí ani neznám nebo se mi nevyplatí je zakládat. Většinou lidi, kteří mají některou z nich, jsou zároveň i na FB nebo na Skype, a kdyby náhodou ne, maily máme všichni a můžou mi napsat tam.
    Jinak mně by dost vadilo být online neustále. Často nechci být k zastižení, ať už proto, že se necítím na komunikaci s lidmi, nebo prostě nemám čas, a jak je známo, lidi si chtějí psát zejména ve chvíli, kdy se to tomu druhému ani trochu nehodí.
    Na Skype například bývám většinu času neviditelná a sama si určuju, komu budu psát, nebo tam vyhlížím jen jednu osobu, které něco potřebuju sdělit, a nechce see mi reagovat na pět dalších, co se chtějí jen zeptat, jak se mám.
    Přijde mi zajímavé, jak občas lidi spoléhají jen na tyhle sociální sítě. Jeden čas jsem dlouho nikde nebyla online, byl to tak zhruba měsíc. Jakmile jsem se tam pak objevila, přišlo mi několik zpráv, v nichž mi bylo vyčítáno, proč jsem tam nebyla, když mi ten dotyčný chtěl něco napsat, nebo se o mě bál. Přitom mi mohl zavolat nebo poslat mail, na obojím bývám obvykle dostupná a na případné obavy, jestli jsem v pořádku, bych určitě zareagovala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravdu je to tak, že u většiny kontaktů už přemýšlím, jestli jim napsat po Skype, Viberu, nebo FB messengeru. Ale ne každý má všechny. Twitter není moc velkým žroutem času. Záleží na tom, koho sleduješ a jak je aktivní. Navíc pokud ti tam někdo začne vadit, dáš jednoduše unfollow a on se to asi ani nedozví. Někdy mě ten online stav opravdu štve, ale výhody mírně převažují, tak to zatím neřeším. Může se ale stát, že z mobilu odinstaluju Messengery i Skype a bude klid.

      Vymazat
  2. Twitter znám jen podle názvu, nikdy jsem na něm nebyla... ani o dalších takových sítích jsem neslyšela, mimo Skype, který občas využívám při telefonování s rodinou. Jediné, co mám, je blog a loni jsem podlehla a založila si facebook. Ale nesbírám "přátele" jak na běžícím páse, vybírám si. Méně je někdy více.

    OdpovědětVymazat

Komentáře na tomto blogu nejsou moderovány. Každý, kdo napíše svůj názor slušně, je vítán! Příspěvky obsahující vulgarizmy, urážející něčí rasu, politické, nebo náboženské přesvědčení budou smazány. Díky za reakce!