sobota 31. května 2014

Chycení v síti 7 - Blogy

Nad tímhle dílem seriálu o internetu jsem dost dlouho přemýšlel. Blogy jsou velmi zvláštní a pro mě velmi zásadní fenomén. Nemohl jsem se rozhodnout, jestli dám do článku odkazy na ty, které mě nejvíc ovlivnily, ale je jich tolik, že z lenosti nedám.


Sledovat osudy ostatních lidí je pravděpodobně lidská přirozenost. Kdysi se tak večer sešly ženy u draní peří a mohly společně probrat životy těch, které nepřišly. Dnes nám bulvární média nabízí takřka online přenosy ze životů slavných osobností, reality shows, kde můžeme pozorovat skupinky psychicky nemocných jedinců 24 hodin denně a dokonce i některá zvířátka v ZOO už mají ve svých výbězích kamery, aby zvědavcům nic neuniklo.


Internet krom jiného přišel s blogováním. Já sám jsem první blog založil někdy na přelomu let 2008 a 2009. Dnes už ten server neexistuje a snad je to dobře. Stránka, kde se právě nacházíte, je mým třetím osobním blogem. Kromě ní provozujeme s Markétou i společný, křesťansky zaměřený blog na adrese http://spanembohem.blogspot.com.


Jak už to tak u mně bývá, slovo "blogovat" jsem slyšel prvně z rádia. Tehdy to bylo v souvislosti s nezávislými bloggery v Číně, kteří na svých stránkách přinášejí necenzurované informace o dění ve své zemi. Tehdy mě ani nenapadlo, že by blogy mohly obsahovat i něco jiného než jen zpravodajství a názory svých majitelů na politiku. Ale začalo mě zajímat, jak si takový blog založit, kde najít nějaké zajímavé a jestli bych snad případně nemohl i já něco psát. Možnost spolutvořit obsah na internetu mi připadala lákavá.


V první fázi, kdy jsem začal objevovat inspirativní autory, jsem čtení blogů doslova propadal. Trávil jsem tím hodně času, ale když se později počet odkazů v mých oblíbených zvyšoval a zvyšoval, došlo mi, že si budu muset mnohem víc vybírat. V tom směru mi často pomohli moji oblíbení bloggeři, protože jejich blogy odkazují na další, většinou stejně dobré autory.


Vždycky znovu mě překvapí, co všechno jsme ochotní na sebe prásknout na svém blogu. Na sociálních sítích je to pochopitelnější, protože tam si u svých příspěvků můžeme nastavit aspoň nějaké, byť omezené soukromí. Ochrana heslem není dvakrát bezpečná, ale pro pocit uživatele, že je nějak chráněn, to stačí. Blog je naproti tomu veřejně přístupné místo a člověk nikdy neví, kdo ho tam najde.

Osobní blogy, které prozrazují něco o životě a osobnosti autora, mám docela rád. Je pro mě velmi užitečné, mohu-li svou vlastní životní zkušenost srovnávat s jinými lidmi, diskutovat s nimi, případně se spřátelit. To přátelství nevzniká často, ale tu a tam se stane, že si s někým sedíte a dohodnete se, že se setkáte i ve fyzickém světě.

Díky blogu znám osobně dvě spisovatelky a tu třetí bych moc rád někdy brzy poznal. Blogu vděčíme za několik velmi dobrých knížek, které vznikaly z článků a ohlasu čtenářů. To je další velmi dobrá vlastnost blogu. Hned máte zpětnou vazbu na to, co jste napsali. Knížky se skutečnými příběhy jsem vždycky měl rád a znám-li osobně, nebo aspoň z internetu jejich autory, je čtení ještě mnohem lepším zážitkem.

Jako každá dobrá věc i blog má svou odvrácenou stránku. Kolem výrazného autora totiž vznikne jakási stálá čtenářská základna. Ta může být podle obsahu blogu buď přínosnou skupinou, nebo naopak sešlostí lidí, kteří se vzájemně utvrzují v nějakém omylu. Tak najdete stránky anorektiček, sebepoškozovačů, konzumentů drog a mnohé další. Někdy je moc smutné číst ta mezi řádky schovaná volání o pomoc.

Já musím konstatovat, že mi blog přinesl  do života spoustu zajímavých lidí. Někteří své stránky píší se záměrem pomáhat ostatním, což jim tak trochu závidím, protože to Tygr ještě neumí. Jiní sdílejí svou životní zkušenost, své poznatky a dovednosti, nebo pěkné obrázky z cest. Obsah je velmi různorodý a to je myslím moc dobře! Každý si najdeme, co považujeme za vhodné. Žijeme bohužel v době výrazného individualizmu, kdy už lidé nemají potřebu se scházet a tvořit nějaká zájmová společenství. Blog takovou náhražku nabízí a mně se na něm líbí, že si mohu "popovídat" s lidmi, které bych jinak nikdy nepotkal. Počítám samozřejmě s tím, že stejně jako já, i ostatní známí z internetu se prezentují tím lepším, co v nich je a že kdybychom se znali líp, možná bychom nebyli tak nadšení jeden z druhého. I tak jsem ale moc rád za všechny, které jsem měl možnost poznat.

Happy blogging!

9 komentářů:

  1. Když se tak probírám tím, co jsem psala dřív na blogy, do jakých rubrik, kudy jak jsem přemýšlela - pravda, chtěla jsem aspon většinou něco říct, někam čtenáře nasměrovat, ale byla jsem taky dost lehkovážná nebo osobní. Když nechcete mít blog o receptech a filmech, stane se vám to.
    Pořád s tím občas bojuju - příkladem ze života bych snadno něco vyjádřila, ale všechno není vhodné probírat veřejně, neodhadnu vždycky dopad, to jak se to jeví čtenářům.
    Prostě to svádí - blog jako deníček - ale deník na třídění myšlenek by měl být soukromý.
    A to články nepíšu na jeden zátah, přemýšlím nad něma, horší jsou v tomhle komentáře. Tam se to soudí, jásá, málokdy známe pozadí - občas se pomodlím, zklidním a reaguju až potom, nebo nereaguju vůbec.
    Nedávno mě autorka své nové knihy s úsměvem varovala, ať nezuřím, jako když jsem byla vytočená po přečtení její povídky:) Vůbec jsem si to nepamatovala.
    Dost mě nebavilo nikdy komentovat na co nejvíc blozích, aby pak lidi chodili ke mně. Vznikaly chvilkové komunity a ty se zase rozprchly. Zajímavej fenomén ty blogy:)
    Teď je fakt, že čtu a komentuju míň! Ten sdílecí syndrom mě trochu opustil, k tomu mám míň času a když nečtu pravidelně, ztrácím přehled.
    Mám ráda blogy, jen se měním a jsem častěji v kontaktu s lidma.
    Zase když dýl nepíšu a někdo si všimne, potěší mě to!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já teď často přemýšlím, co je to, co vede lidi ke psaní blogů. Řekl bych, že na vině je hlavně nedostatek jiné, přirozenější komunikace. Ale ohromnou výhodou blogu je, že vlastně předem nevíš, ke komu mluvíš. Navíc společný zájem a podobné názory ti přivedou do života čtenáře, kteří se pak mohou stát i skutečnými přáteli. Nevýhodou je, že obsah najdou i lidé, kteří ti nesednou, reklamní agentůry, které můžou zjistit, co jsi za člověka a na jaké nabídky jsi vhodným klientem. Kdysi mě to psaní bavilo víc, ale ještě furt mě to občas chytne. Už ale hodně přísně filtruju, o čem budu psát a o čem ne.

      Vymazat
  2. Napřed jsem neměla tušení, k čemu to blogové plácání je, pak jsem to chtěla zkusit, až jsem si moc zvykla. Líbilo se mi, o čem všem klidně lidi píšou a málem jsem dělala totéž. Jako bych psala do vzduchu. Není to jen tak, že se vypíšeme, ale má to i důsledek, všechno to zůstává - nadosah.
    Uvolňujem ze sebe radost i těžkosti na blozích a sítích přirozeněji než v životě, než nahlas, z očí do očí.
    Líbí se mi ty specifické blogy, kde se hodně naučíš - třeba Ameliin, Klárčin, nějakej o hafanech a pak čtu vesměs lidi, co už znám. Nové nehledám.

    OdpovědětVymazat
  3. beautiful-sick-mind12. června 2014 v 20:16

    Chvilku mi trvalo, než jsem se tady zorientovala a zjistila tak, jak se vůbec přidávají komentáře =D každopádně jsem na to konečně přišla a tak píšu. Jak říkáš, blogů je v dnešní době nepřeberná škála a každý si najde to svoje. Sem tam ho něco pobouří, ale konec konců ho nikdo nenutil, aby to četl (viz ty anorektičky, řezači atd.), také už se plánuji s jednou blogerkou sejít v realitě =P. Každopádně tento blog jsem se rozhodla uchovat v anonymitě a tím pádem si nemusím dávat tolik pozor na to, co vypustím do světa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zrovna teď jsme si s Markétou povídali o tom, jak každý blogger přitáhne časem skupinu stejně nebo podobně smýšlejících lidí. Jedno z velkých nebezpečí internetu je i to, že dopustíš-li se omylu, tvoji fanoušci tě v něm budou utvrzovat. Takže někdo napíše nenávistný článek o cikánech a jeho podobně myslící čtenáři to budou souhlasně komentovat. Náhodný čtenář pak získá mylný dojem, že všichni souhlasí! Jenže ti, kteří nesouhlasí, ten blog nečtou. Došlo mi to, když jsem četl diskuze na Novinkách, Lidovkách a v podobných internetových žumpách.
      Dík za návštěvu!

      Vymazat
  4. Možná že blog je alternativa, touha po společnosti, navíc po společnosti trochu si podobných, třeba zájmově. Když mě něco nebaví, sice nakouknu, ale už se tak často nevracím, oproti tomu blogy, na kterých si "dobře počtu", pobavím se, nebo i dojmu, přečtu si pěknou povídku či báseň, ale i něčí zkušenost či názor, takové blogy vítám. Je dobré, že existuje i možnost komentovat, a stejně tak, pokud autor blogu reaguje na komentáře, to je ještě lepší. Blog určitě splňuje některé náležitosti lidského sdružování. Jen to není naživo, ale po síti...

    Lidovky a podobné blogy ze svého zájmu vyřazuji. Snaží se být příliš odborné a zatím jsou jen odosobněné. Raději normální blogový svět, s povídáním a fotkama, někde s obrázky nebo videi. S recepty na zavařování a se starostmi ohledně kytiček nebo nemocných pejsků, o nemocných lidech ani nemluvě... běžné starosti nebo mimořádné události, ale také radůstky, různé projekty, od fotoprojektů 365, přes nemalé radosti (i když jsem to nezvládla, tenhle projekt je vynikající), některé řetězáky, kupodivu zajímavé a originální, také různé výzvy, soutěže... to je skvělá stránka blogů, ať jsou na jakémkoliv serveru.

    OdpovědětVymazat
  5. Blogujem už nejaký ten piatok a môžem povedať, že začať blogovať bolo jedno z najlepších rozodnutí, aké som kedy spravila. Totiž, kedysi som bola dosť uzavretá a práve vďaka blogu som sa naučila viac otvoriť pred ostatnými a začala som si trochu veriť. Áno, uverejňujem tam aj osobné veci, ale nie je to nič za čo by som sa mohla hanbiť. Blogovanie ma skutočne baví a ten malý priestor, na ktorom sa môžem skutočne prejaviť priam milujem. Pre niekoho to je možno hlúpe, kedysi som si to tiež myslela, ale postupom času som prišla na to aké to má čaro.
    Nepíšem len o veciach, ktoré sa dejú vo svete. Pridávam aj poviedky, úvahy, kresby... Všetko je o individualite autora :)
    zmenitsaalebozomriet.blog.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když jsem s blogováním začal, vnímal jsem to podobně. Stále si myslím, že blog je taková terapie, pro někoho seberealizace a pro někoho prostředek, jak přinést něco druhým. V mém případě šlo zřejmě o nějakou životní etapu, která ale pomalu končí. Nejspíš dál nějak povedu blog, ale už to ani zdaleko nebude mít tu intenzitu. Vůbec tě od blogování nechci zrazovat. Jen si myslím, že osobní komunikace je hodnotnější. Znám ale bloggery, kteří svými články dokázali měnit svět a to je pak samozřejmě jiná kategorie.

      Vymazat

Komentáře na tomto blogu nejsou moderovány. Každý, kdo napíše svůj názor slušně, je vítán! Příspěvky obsahující vulgarizmy, urážející něčí rasu, politické, nebo náboženské přesvědčení budou smazány. Díky za reakce!